MH17: Amerikaanse advocaten en schadevergoeding
Al eerder hebben wij op onze website aandacht besteed aan de MH17 ramp. Het is goed hier, een jaar later, nog eens bij stil te staan.
De vliegramp: 17 juli 2014
De Malaysia Airlines vlucht MH17 was een vaste lijndienst vanaf Amsterdam Schiphol naar Kuala Lumpur. Op 17 juli vorig jaar is de Boeing 777-200ER met vluchtnummer MH17 neergestort bij het Oost-Oekraïense dorp Hrabove in de oblast Donetsk. In dit gebied was op dat moment een pro-Russiche opstand gaande.
Aan boord waren 298 mensen, waarvan 283 passagiers en 15 bemanningsleden. Van de inzittenden hadden er 193 de Nederlandse nationaliteit. Er waren geen overlevenden. De oorzaak van de crash is een beschietiging van het vliegtuig op 10 kilometer hoogte.
Ambulance chasers
In de media verschijnen veel berichten over claims van nabestaanden. Vooral wordt de aandacht getrokken tot de zogenoemde ambulance chasers. Ambulance chasers zijn advocaten uit Amerika die nabestaanden van #MH17 vliegramp benaderen. Ambulance chasers worden ook wel advocaten genoemd die onetisch gedrag vertonen. Onetisch gedrag in die zin dat de advocaten een muntje proberen te slaan uit de schadevergoeding van nabestaanden door een percentage van de schadevergoeding zelf te houden.
Door middel van een contract proberen de ambulance chasers de nabestaanden te ronselen. Ook blijkt dat bij eerdere rampen slachtoffers werden benaderd door dergelijke ambulance chaser. De advocaten proberen op zo’n manier de gedragsregel die in de Verenigde Staten geldt te omzeilen. Amerikaanse advocaten moeten namelijk minimaal 45 dagen wachten na een ramp voordat zij activiteiten mogen ontplooien richting slachtoffers en nabestaanden. Met een doorverwijzing van een Nederlandse advocaat zou deze regel mogelijk niet opgaan.
Nederlands recht
In de meeste gevallen zal de schadevergoeding naar Nederlands rechts worden afgewikkeld. De Nederlandse letseslchadeadvocaten die ervaring hebben met vliegrampen en samenwerken met internationale kantoren doen dit uitsluitend met gerenommeerde Amerikaanse advocaten en niet met dit soort ambulance chasers.
Daarnaast is het nog maar de vraag of er een Amerikaanse advocaat ingeschakeld moet worden. Een drijfveer voor veel slachtoffers is de vergoeding. Amerikaanse advocaten spiegelen veel nabestaanden en bedrag van 3 miljoen euro voor. Daar staat tegenover dat zij een deel van de opbrengst opeisen bij succes. Onetisch dus.
Amerikaanse toestanden
Amerikaanse toestanden: schadevergoedingen ter hoogte van miljoenen waarbij de advocaten werken op basis van een ‘fee’. De advocaat ontvangt een percentage van de ontvangen schadevergoeding. De percentages zijn fors, vaak al zo’n 33 %. Reken maar uit op een bedrag van 3 miljoen euro. In Nederland bestaat een ‘fee’ voor letselschadeadvocaten alleen bij bijzondere gevallen.
Daarnaast kent Amerika het principe van ‘punitive damages’. Uitgangspunt in het Nederlandse recht is dat het civiele recht (tussen de burgers onderling) en het strafrecht (tussen de staat en een burger) gescheiden blijft. Een schadevergoedingsclaim kan dan ook alleen over de schade gaan die iemand daadwerkelijk geleden heeft. In Amerika wordt daarbij een strafrechtelijke element aan toegevoegd: de wel bekende punitive damages. Dit zijn maatregelen om de aansprakelijke persoon te straffen voor zijn gedrag en een voorbeeld voor anderen te stellen om herhaling te vorkomen.
Bij de bedragen aan schadevergoeding die ons in Nederland laten shockeren gaat het dan ook vaak voor het grootste deel om de punitive damages. Hiermee kan ook voor een groot gedeelde de bedragen worden verklaard die ons in eerste instantie absurd lijken.
De Nederlandse advocatenkantoren onderhandelen momenteel met Malaysia Airlines over een schadevergoeding. Malaysia Airlines zal betalen en heeft ook al toegezegd de advocaatkosten te vergoeden.
Conclusie
Drie miljoen euro klinkt veel. Dit is ook veel. Helaas ben je bij het aangaan van zo’n aantrekkelijk bedrag zelf ook slachtoffer. De ambulance chasers ronselen je met een aantrekkelijk bedrag om een contract te tekenen. Ze beloven veel. Uiteindelijk is het een hoop rompslomp en houd je er zelf weinig aan over.
Nederlandse advocatenkantoren, die samenwerken om nabestaanden bij te staan, waarschuwen voor de agressieve Amerikaanse praktijken. Zeker bij een claim omtrent de MH17 ramp verdient het aanbeveling om niet in zee te gaan met dergelijke ambulance chasers.
Contact
Hebt u een vraag over dit onderwerp of bent u benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen, bel dan met 073-6900888, stuur een facebookbericht, of stuur een e-mail naar info@jba.nl.